EWALUACJA


Ewaluacja jest ważnym elementem oceny efektywności procesu uczenia się. Ocenianie powinno uwzględniać zarówno wyniki pracy grupy, jak i wrażenia uczniów podczas pracy, komunikację oraz współpracę wewnątrz zespołu. Poniżej przedstawiam przykładowe kryteria oceniania na podstawię których można wystawić dużą ocenę za cały projekt.

1. Zrozumienie tematu (wiedza) - 5 punktów:

  • Czy grupa wykazała się dogłębnym zrozumieniem tematu bezpieczeństwa w sieci?
  • Czy grupa przedstawiła istotne i wiarygodne informacje na temat zagrożeń, środków ochrony i zasad korzystania z internetu?


2. Prezentacja (komunikacja) - 4 punkty:

  • Czy prezentacja była jasna, przystępna i atrakcyjna wizualnie?
  • Czy członkowie grupy umiejętnie przekazywali informacje i potrafili odpowiedzieć na pytania związane z ich tematem?


3. Współpraca (praca zespołowa) - 4 punkty:

  • Czy członkowie grupy aktywnie współpracowali ze sobą, dzielili się zadaniami i wzajemnie wspierali?
  • Czy wszyscy członkowie grupy równo zaangażowali się w badanie, przygotowanie prezentacji i wykonanie pracy?

4. Legalność źródeł (badanie) - 3 punkty:

  • Czy grupa zadbała o sprawdzenie legalności i wiarygodności źródeł informacji?
  • Czy grupa odpowiednio zaznaczyła i zacytowała źródła, z których korzystała?


5. Ogólne wrażenia uczniów - 2 punkty:

  • Czy uczniowie wykazali się zaangażowaniem, motywacją i zainteresowaniem podczas pracy nad WebQuestem?
  • Czy członkowie grupy wykazali się odpowiedzialnością, samodzielnością i aktywnym uczestnictwem?

  • Oceny: 
      • Bardzo dobry(5) : 18 - 16 punktów,
      • Dobry(4): 15 - 13 punktów,
      • Dostateczny(3): 12 - 10 punktów,
      • Dopuszczający(2): 9 - 7 punktów,

Warto pamiętać, że ocena nie powinna opierać się wyłącznie na wynikach pracy grupy, ale również na procesie uczenia się, komunikacji, współpracy i ogólnych wrażeniach uczniów podczas realizacji WebQuestu. Warto zaznaczyć, że punkty 3 oraz 5 odnoszą się do tego jak uczniowie pracowali w grupie, nauczyciel może bacznie obserwować poczynania grup oraz konkretnych uczniów, jednak może nie zauważyć wszystkiego.


Komentarze